Παρασκευή 22 Μαρτίου 2019

"Περιβαλλοντική ηθική"- σενάριο


Φύλλο/α εργασίας:
Αφόρμηση  :

(Οι μαθητές εκθέτουν τις εντυπώσεις και τους προβληματισμούς τους σε σχέση με τη στάση που ανέπτυξε ο άνθρωπος απέναντι στο περιβάλλον.)
Ερωτήσεις για τα βίντεο :
-  Ποιες αρχές σύμφωνα με  το πρώτο  βίντεο υπαγόρευσαν  τη στάση του ανθρώπου απέναντι στη φύση;
- Από ποιες  αρχές  χρειάζεται να αντικατασταθούν ;
  • Κατονομάστε σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα.
Ποιες  ανθρώπινες πρακτικές  πρέπει να σταματήσουν για να αναστραφεί η κατάσταση; Αξιοποιήστε και το περιεχόμενο του δεύτερου βίντεο.   (π.χ. υπερεκμετάλλευση φυσικών πόρων, υπερκατανάλωση, ρύπανση)

Α ΄Φύλλο εργασίας

Απαντήστε γραπτά στα ερωτήματα – δραστηριότητες 1-6  που ακολουθούν :
1.       Διαβάστε το κείμενο  «Ένα παλιό μήνυμα για το σύγχρονο κόσμο»  . Με  ποια επιχειρήματα υποστηρίζει ο συντάκτης της επιστολής την ανάγκη να αλλάξει ο δυτικός άνθρωπος τη συμπεριφορά  του απέναντι στη φύση ;
2.       Με ποιον τρόπο μπορεί να χαρακτηριστεί η περιβαλλοντική κρίση ως ηθική κρίση ;
3.       α)Μεταβείτε στο σύνδεσμο της ελεύθερης δικτυακής εγκυκλοπαίδειας και αναζητήστε τους όρους : «περιβαλλοντική ηθική» ,  «ηθική της γης»  και  «οικοφεμινισμός» .  Στη συνέχεια συμβουλευτείτε τον παρακάτω σύνδεσμο http://tvxs.gr/news/egrapsan-eipan/ti-einai-o-oikofeminismos και   γράψτε ένα μικρό κείμενο  στο οποίο να εξηγείτε με ποιον τρόπο η πατριαρχική δομή της κοινωνίας που κυριάρχησε, ευθύνεται και για την πορεία του ανθρώπινου πολιτισμού και την καταστροφή της φύσης. Εκθέστε τις θέσεις του οικοφεμινισμού   για τα   «γυναικεία» χαρακτηριστικά που μπορούν να οδηγήσουν σε νέες αξίες  που να υπηρετούν την οικολογική ευαισθησία.
β) Αξιοποιήστε τις πληροφορίες για τον οικοφεμινισμό από την προηγούμενη άσκηση και τον παρακάτω σύνδεσμο https://goo.gl/nKeXsH   και εμπλουτίστε το σχετικό  λήμμα της Wikipedia. Προσθέστε πληροφορίες για την ιστορία του κινήματος, τις βασικές αρχές του  και  τους εκπροσώπου του.
4.       Έχει το άτομο ευθύνη για το μέλλον του περιβάλλοντος ; Με ποιον τρόπο μπορεί να  καλλιεργηθεί  η υπεύθυνη στάση του κάθε ατόμου  ;
5.       Σε ένα άρθρο που προορίζεται για το περιοδικό που εκδίδει η τάξη σας, στη στήλη που αναφέρεται σε θέματα οικολογίας, συντάξτε ένα κείμενο στο οποίο να δίνετε ιδέες και προτάσεις καθημερινών επιλογών και συμπεριφορών που να  διέπονται από το σεβασμό στον πλανήτη και συμβάλλουν στην αποκατάσταση της φυσικής ισορροπίας  κα στη  διάσωσή του. Προσανατολιστείτε σε πρακτικές που εκφράζουν το πνεύμα του «οικοφεμισνισμού».
6.       Για την ίδια στήλη δημοσιεύστε τα αποτελέσματα μίας έρευνας που θα παρουσιάζει το κίνημα των   vegan.
Σχετικοί ιστότοποι : http://psychanimalvegan.blogspot.gr/p/blog-page_6506.html

7.        Με τη βοήθεια του προγράμματος https://www.fotor.com/ ( χρησιμοποιήστε το πρότυπο αφίσα)  δημιουργήστε μία αφίσα με την οποία θα ενεργοποιήσετε το ενδιαφέρον των συμμαθητών σας για θέματα οικολογίας ή θα τους καλείτε να συμμετάσχουν σε δράσεις για το περιβάλλον (π.χ. καθαρισμός μιας παραλίας του νησιού, συγκέντρωση βιβλίων για ανακύκλωση, διοργάνωση διαλέξεων για τα μεταλλαγμένα τρόφιμα κ.τ.λ.)

B΄Φύλλο εργασίας
Απαντήστε γραπτά σε κάθε ερώτημα – δραστηριότητα που ακολουθεί :

1.       Διαβάστε το κείμενο  «Ένα παλιό μήνυμα για το σύγχρονο κόσμο» .  Πώς μπορούν να εμπνεύσουν τον σύγχρονο άνθρωπο οι άνθρωποι της φυλής των ινδιάνων ώστε να αποκαταστήσει τη σχέση του με τη φύση ;
2.       Με ποιον τρόπο μπορεί να χαρακτηριστεί η περιβαλλοντική κρίση ως ηθική κρίση ;
3.       Μεταβείτε στο σύνδεσμο της ελεύθερης δικτυακής εγκυκλοπαίδειας και στον προτεινόμενο σύνδεσμο και  αναζητήστε τους όρους : «βαθιά οικολογία» και «ρηχή οικολογία».  Εντοπίστε τις διαφορές μεταξύ της «βαθιάς και ρηχής οικολογίας». Δώστε από  ένα παράδειγμα δράσης που να εκφράζει τη μία και την άλλη τάση. 
4.       Έχει το άτομο ευθύνη για το μέλλον του περιβάλλοντος ; Με ποιον τρόπο καλλιεργείται  η υπεύθυνη στάση του κάθε ατόμου  ;
5.       Σε ένα άρθρο που προορίζεται για το περιοδικό που εκδίδει η τάξη σας, στη στήλη που αναφέρεται σε θέματα οικολογίας, συντάξτε ένα κείμενο στο οποίο να δίνετε ιδέες και προτάσεις καθημερινών επιλογών και συμπεριφορών που διέπονται από το σεβασμό στον πλανήτη και συμβάλλουν στη διάσωσή του. Προσανατολιστείτε σε πρακτικές που συνάδουν με το πνεύμα της «βαθιάς οικολογίας»
6.       Για την ίδια στήλη δημοσιεύστε τα αποτελέσματα μίας έρευνας για το fair trade.
Σχετικοί ιστότοποι : https://www.fairtrade.gr/ ,  https://goo.gl/Kgrrrq 
7.       Με τη βοήθεια του προγράμματος https://www.fotor.com/ ( χρησιμοποιήστε το πρότυπο αφίσα) δημιουργήστε μία αφίσα με την οποία θα ενεργοποιήσετε το ενδιαφέρον των συμμαθητών σας για θέματα οικολογίας ή θα τους καλείτε να συμμετάσχουν σε δράσεις για το περιβάλλον (π.χ. καθαρισμός μιας παραλίας του νησιού, συγκέντρωση βιβλίων για ανακύκλωση, διοργάνωση διαλέξεων για τα μεταλλαγμένα τρόφιμα κ.τ.λ.)


Τελική φάση :
Παρουσίαση – προβολή  των εργασιών.
 Στις κοινές ερωτήσεις οι δύο ομάδες συμπληρώνουν   τα  αποτελέσματα  των  απαντήσεων  τους σε κοινή απάντηση.
Ανάρτηση των αφισών που τα παιδιά δημιούργησαν  σε διάφορα σημεία του σχολείου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου